blåa pärlor o vita rockar

Idag var det kul. vi var ute på när skolan började fick varje grupp sin pv-plats (pv, primärvården, vårdcentral). som vi kommer va på under hela pre-klin.

Ett par dagar under terminen har vi pv dagar. Dessa dagar får vi vara med en läkare på vårdcentralen och se på patienter. Alla får varsin läkare och man får lyssna på hjärta, ta puls, ja titta i öra oså. Idag fick jag göra ganska mycket så de var kul. Nu börjar man fö kläm på "ta puls grejen" o hur det går till.

Patienterna var allt från ett litet barn som petat upp en pärla i näsan till äldre som kände sig trötta. Jag fick intervjua en och se hur det kändes. Man fick prata o prata o ställa frågor. Tricket är att inte ställa slutna frågor, ex man får inte fråga "kan ditt huvudvärk bero på dem tidigare smärtorna?.. då leder man patienterna till ett svar. istället ska man fråga "vad tror du det kan bero på?" ok nu låter de konstigt att en läkare ställer den frågan, men jag tror att ni har förstått va ja menar me sluta frågor.

Det var det jag hade idag, tack o hej :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0