Hur rätt ?

Var precis på bio tillsammans med G och en annan vän. Vi såg Saw VI. Hur sjuka Jigsaw idéer än är tycker jag på ngt sätt att it makes sense. Jag tror att jag är en som tror på ett öga för ett öga.

Låt mig förklara närmre..
Om en person dödar en annan, ska de som har förlorat anhörig bestämma om mördaren ska få leva eller inte.
Om man gör illa en person, så har den andra rätten att göra det samma mot dig, om han/hon så vill.
När det kommer till våldtäkt och sånt har jag inte det exakt klart för mig.

Vet inte om ni har hört men ngnstans i världen hade en kvinna fått droppa syra den man som hade kastat syra på hela hennes ansikte.. Jag tyckte det var otroligt coolt att man hade sån typ av rättvisa. Det kanske låter grymt o tyranniskt men det borde personen, mannen i detta fall, redan tänkt på.. Om du tar ngns ögon så har den andra rätten att göra det på dig..

Men tänk om man ångrar sina val, tänk om man ångrar att man kasta syra.. Ja synd, men då får du ta det men personen som du gjort blind. Om hon accepterar det så är visst fine.

Självklart är det inte så enkelt. Man borde precis som nu ta reda på orsakerna till händelsen osv..

Jag kanske inte har tänkt igenom allting just nu, men ett rättvisesystem som fungerar på det sättet känns inte så tokigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0