ett råd

Jag har velat ha en iphone nu i ett bra tag. Förra månaden när jag fyllde år sa mamma att ja kunde köpa en iphone som födelsedagspresent. Jag blev överlycklig. Snabbt började jag leta efter annonser på blocket. Köper man den i butik kostar den ca 7200. Jag hittade en annons. En iphone för ett bra pris, nästan för bra pris. Lite oroväckande. Sedan stod det att kvitto saknades. Den är stulen tänkte jag. Det var första tanken. Men jag trängde bort dessa tankar och tröstade mig själv med att den kanske inte var det, kvittot var säkert bara borttappad. Juste, det var en oöppnad förpackning också.

Jag kontaktade killen och han sa att jag skulle vänta ca 1 vecka. Fortfarande trängde jag bort tanken om att den var stulen. Varje gång E frågade frågor kring telefonen svarade jag snabbt och försökte byta ämne (hade du märkt det E?)
Men sen började jag skämmas. Hur kunde jag tänka så? Jag ringde killen och sa att jag skulle fråga nåt. Jag bad han att vara ärlig för köpare finns ju alltid. Han förstod direkt vad jag ville fråga och sa nej den e inte stulen. Du kan få kvittot.

Huuuh det kändes som att någonting tungt lyftes bort från mina axlar.
Det jag vill ha sagt är, köp inte stulna saker. Tänk er för. Det är minst lika dåligt som att stjäla varan själv om inte värre. För att du får sånna människor att fortsätta att stjäla. Så länge folk köper stulna saker så fortsätter folk att stjäla. Betala gärna nån hundralapp/tusenlapp mer och ha ett gott samvete. Om inte du har råd, avstå!


// G

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0