År 1987...

... hoppade min mamma hopprep i sin gård. Hon var ovetande om vad som hände runtomkring henne.
Medan hon och hennes kompisar hade det kul promenerade min pappa förbi gården. Där fick han syn på henne. För honom var det kärlek vid första ögonkastet. Han gjorde inget speciellt just då, gick inte fram, hälsade inte. Man gjorde inte sånt då.

Han gick hem och berättade för sin pappa att han ville ha tjejen i det där huset. Tur nog så var min pappas pappa och min mammas pappa väldigt bra vänner på den tiden. Efter några dagar gick pappas familj hem till mammas familj. Där förklarades syftet med besöket (giftemål). Morfar blev glad över besöket för han hyste tillit för denna familj. Just då vet jag inte vad min mamma kände.

Min mamma hade sedan länge varit kär i en annan kille. Han var borta för tillfället för att göra sin militärtjänst. Sen när ryktet hade nått honom hade han blivit besviken på min mamma trots att hon inte velat gifta sig.

"Du har sålt dig för pengar" skrev han i ett brev som han sedan hade skickat till min mamma. Så var inte fallet alls. Mamma hade inte ens sagt ja. Efter detta brev blev min mamma så arg att hon övervägde tanken att gifta sig med min pappa. Det gjorde hon också. Sedan flyttade de först till Bryssel och efter ett par år till Sverige.

Första året som gifta bodde de separerade. Pappa vad tvungen att vara i hemlandet för något ärende och mamma bodde i Sverige tillsammans med sin nya familj (farmor farfar och fastrar). Under denna tid skickade de en massa kärleksbrev till varandra. De har jag fått läsa. De blev väldigt kära i varandra kan jag säga.
10 lyckliga år levde de tillsammans innan de separerades.

Efter ca 5 år ringde killen som skickat det fula brevet "du sålde dig för pengar"  min mamma. Han hade fått reda på sanningen och var ledsen över sitt brev. Strax efter ursäkten sa han att han ville ha pengar från min mamma.. Guess what my mom did?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0